Tias school for Business and Society


“Het team staat meer open voor vernieuwing. Er wordt meer initiatief genomen en het team is zelfverzekerder.”

– Stefan Schönberger –
Manager Marketing & Sales

Een marketingteam met impact!

De ontwikkelingen in de markt en de ambities van TIAS School for Business and Society vragen om een verdere professionalisering van het marketingteam. Markt- en klantgerichter werken, verkorten time to-market, vlot inspelen op (vakinhoudelijke) trends en een intensievere samenwerking met andere afdelingen.

Snel zicht op de persoonlijke kwaliteiten en competenties die hiervoor nodig zijn en hoe we deze gezamenlijk kunnen ontwikkelen en benutten, was de vraag van Stefan Schönberger, Manager Marketing en Sales.

“De doelen en kaders zijn gesteld, maar nu moet ook de concrete vertaalslag worden gemaakt naar gedrag dat nodig is om de gewenste transitie te maken.” Aan het woord is Stefan Schönberger.
“Wij hebben er bewust voor gekozen om deze vertaalslag naar gedrag te maken en ons hierbij te laten begeleiden door Samen sneller groeien.

 Het meten en ontwikkelen van competenties, en het op een leuke, toegankelijke en effectieve manier inrichten van zo’n proces, is echt een expertise. Daarnaast was duidelijk dat individuele begeleiding en verdieping wenselijk en nodig was. Ook dat werkt soms beter met externe begeleiding. Die hebben meer afstand van het werk en de dagelijkse gang van zaken.”

 “Hoe creëren we vanuit marketing meer toegevoegde waarde en wat moeten we dan kunnen?” Door hier met het hele team over in gesprek te gaan en dit te concretiseren, ontstond een gezamenlijke richting en ambitie. Vervolgens hebben we onder begeleiding van Marco en Wenda de vertaalslag gemaakt naar gedrag. Daarmee werd op een natuurlijke wijze een koppeling tussen de ambities van TIAS, onze teamdoelen én het wenselijke gedrag in het licht van de transitie gemaakt. Voor de marketeers is nu veel duidelijker wat er van hen wordt verwacht en waar hun professionele en persoonlijke ontwikkeling ligt.”

Heel herkenbaar

Het vraagstuk van de afdeling marketing binnen TIAS zien we vaker in organisaties. Voor medewerkers is niet altijd duidelijk wat de beoogde organisatiestrategie, de verandering, en de vraag naar professionalisering betekent voor de dagelijkse praktijk. Wat moet er anders? Waarom? En hoe krijgen we dat voor elkaar? Door de verandering en professionalisering uit te drukken in concreet gedrag wordt duidelijk wat je van ze verwacht.

En hoe kan je vervolgens de juiste stappen zetten? Door middel van een online assessment geven we inzicht in welk specifiek gedrag verder ontwikkeld moet worden. En hoe drijfveren en talenten hierin ondersteunen. Of juist waar het mis kan gaan. Een andere belangrijke vraag is wat dit betekent voor de samenwerking in het team en hoe je elkaar kan ondersteunen bij die verandering. Door inzicht in elkaars kwaliteiten en vooral ook waar mensen van elkaar verschillen, wordt helder wie op welke manier kan bijdragen aan de teamdoelen en wat nodig is voor een effectieve communicatie onderling. Mensen maken hun individuele ontwikkelplan samen en kunnen vervolgens zelf en met elkaar aan de slag.

Stefan Schönberger: “Doordat ‘Samen sneller groeien’ zowel aandacht besteed aan het team als aan de mensen zelf, wordt snel duidelijk welke stappen op teamniveau moeten worden gezet en wat iemand zelf heeft te doen. Hierdoor ontstaat een solide fundament voor verdere ontwikkeling.“

 Wat heeft het mij als leidinggevende gebracht?

“Als leidinggevende heb ik veel concrete en bruikbare inzichten gekregen. Ik heb meer zicht op wat iedereen binnen het team nodig heeft en wat hen drijft. Wat echt helpt om het team beter te begeleiden. Het maakte daarnaast ook duidelijk waar ik geen rol hoef te vervullen, omdat ze zaken samen oplossen. Ik zie in relatief korte tijd mooie ontwikkelingen. Mensen zijn in een positieve flow gekomen, er is onderling vertrouwen. Daarnaast wordt er meer, effectiever en vanuit eigen kracht gecommuniceerd. En de mooiste spin-off wat mij betreft: Het team staat meer open voor vernieuwing. Er wordt meer initiatief genomen en het team is zelfverzekerder. En daarbovenop is het ook een leuk traject geweest waaraan de afdeling veel plezier heeft beleefd.

Wat ervaart het team?

We nemen sneller initiatief, hebben elkaar beter leren kennen en zoeken elkaar gemakkelijker op rondom lopende projecten. Er is meer overleg over resultaten en wat we van elkaar verwachten en nodig hebben, in plaats van aannames te doen en teleurgesteld te zijn als daar niet aan wordt voldaan.”

TIAS School for Business and Society is de business school van Tilburg University en de Technische Universiteit Eindhoven. Het heeft een breed portfolio aan MBA opleidingen, deeltijd masters, masterclasses en maatwerk oplossingen. TIAS werkt vanuit de overtuiging dat economisch succes en maatschappelijke vooruitgang hand in hand gaan. De verbinding tussen bedrijven en hun maatschappelijke context vinden we cruciaal. We hebben dan ook een ‘footprint’ in business & society.